A LOOK AHEAD FROM THE WALL STREET JOURNAL. THE WALL STREET JOURNAL.

From music to medicine to mass transit— M
see a future you never imagined. : - READ NOW

-

THE WALL STREET JOURNAL.

This copy is for your personal, non-commercial use only. To order presentation-ready copies for distribution to your colleagues, clients or customers visit
http://www.djreprints.com.

http://www.wsj.com/articles/chinese-court-fines-osi-group-over-2014-meat-scandal-1454320312

BUSINESS

U.S. Food Firm OSI Challenges Chinese
Verdict in Meat Scandal

Chinese court statement says OSI Group, a supplier to major U.S. fast-
food chains, violated China’s food safety law by selling substandard
food

: = = 3
A McDonald's outlet in Beijing. China had been a key growth market for meat supplier OSI. PHOTO: JIWEI
HAN/ZUMA PRESS



By LAURIE BURKITT
Updated Feb. 1, 2016 9:43 a.m. ET

BEIJING—In an unusual move, American food-processing company OSI Group LLC
vehemently disputed a Chinese court’s ruling that it had sold “inferior products” to fast-
food chains in China including McDonald’s Corp. and KFC parent Yum Brands Inc. and
claimed it had been the subject of a smear campaign.

Challenging a Chinese court verdict is rare for a company trying to regain ground in the
country. China had been OSI’s key growth market but its business there was decimated

after a 2014 television report purported to show workers in its Shanghai plant doctoring
the production dates of meat to resell chicken nuggets and patties that had passed their
sell-by dates.

The Shanghai Jiading People’s Court said in a statement on its microblog Monday that it
fined two of OST’s units—one in Shanghai and another in Hebei province—2.4 million
yuan ($365,000) and sentenced 10 people to prison, including Australian Yang Liqun, a
general manager at OSI in China, who was sentenced to three years, followed by
deportation. Mr. Yang wasn’t reachable to comment. The Australian Embassy in Beijing
didn’t immediately respond to requests for comment.

Mr. Yang, a naturalized Australian citizen from China, was the only non-Chinese citizen
among the 10 sentenced.

The other nine defendants face sentences from 19 months to 32 months, the statement
said.

Shortly after the ruling, the Aurora, Ill., company said it planned to appeal: “The verdict
is inconsistent with the facts and evidence that were presented in the court proceedings.”
It said the Chinese authorities unjustly held OSI employees for 17 months and barred
OST’s senior leaders and reporters from attending the trial. Prosecutors weren’t
immediately available to comment.

OSI also said it planned to take legal action against Dragon TV, the state-run broadcaster
that aired the 2014 report, saying it “made false and incomplete accusations that ignored
facts and Chinese law,” the statement said.

Dragon TV didn’t respond to requests for comment on OSI’s statement.



OST’s business in China collapsed after the Dragon TV report aired in July 2014. Shortly
afterward, Chinese authorities arrested six employees of the company’s Shanghai unit
and launched a probe.

The company’s initial response to the allegations in the report was swift and remorseful.
Within days, Sheldon Lavin, OSI’s chief executive, apologized for “completely
unacceptable” missteps at the company.

Since then, however, OSI has attempted to question the veracity of the allegations.

Internal OSI documents reviewed by The Wall Street Journal indicate that a review the
company conducted after the scandal found that a disgruntled former employee and two
journalists staged the report by Dragon TV.

The reporters used fake identifications and the TV station worked in concert with food-
safety watchdogs, the document said, adding that before the report finished airing in
2014, authorities closed the plant where the reporters worked and ordered an
investigation.

The document said Dragon TV aired the report without judicial review and confirmation.
Asked about the assertions in OST’s internal report, Dragon TV earlier declined to
comment.

Companies that have invested millions in the Chinese market rarely push back against
government decisions or openly dispute legal setbacks. The long tally of businesses that
have issued public apologies in China includes McDonald’s, French grocer Carrefour SA
and Apple Inc.

In its statement on Monday, OSI said it “can no longer accept injustices against our
people and our reputation.” The company said it saw itself “forced to consider an appeal
through all legal channels in order to eventually be granted a just, evidence-based
verdict.”

OSI had poured capital into China to build up chicken farms and meat-processing

units to supply fast-food chains—foreign and domestic—across the country. In 2013,
it opened its ninth and 10th plants in China, part of a $750 million investment. The
plants had been processing 50,000 tons of food a year.

But after state media showered criticism on OSI in the wake of the television report, fast-
food chains including McDonald’s, Burger King and Yum Brands, which runs KFC and
Pizza Hut chains in China, cut ties with the company. OSI had been one of the biggest
suppliers by volume in China.



As aresult of the report, McDonald’s, which relied heavily on OSI’s supplies, faced a
shortage of hamburgers for months, leading to sales losses.

It isn’t clear how much OSI is currently processing. People within the industry say OSI
lost more than $1 billion after the food-safety allegations paralyzed its operations across
China. The company laid off 340 employees from its Shanghai plant in September 2014.

Business groups said a pattern of increased scrutiny of foreign firms by government
officials and state media has contributed to a cooling of foreign business sentiment about
operating in China.

Monday’s ruling reflects a tough stance that leaders are taking on food-safety issues in
China, where scandals have caused many deaths and undermined trust. Leaders laid out
new food-safety laws this year that set harsher punishments and stronger oversight. The
government frequently acts against foreign companies, making high-profile examples of
them to teach lessons to domestic firms.

Authorities haven’t released findings of their investigation into OSI’s practices. They
destroyed batches of the meat that had been recalled in the incident. Several people
briefed on the situation said tests haven’t revealed any safety problems.

The court statement said OSI violated China’s food-safety law by selling substandard
food.

—dJacob Bunge and Lilian Lin contributed to this article.

Write to Laurie Burkitt at laurie.burkitt@wsj.com

Copyright 2014 Dow Jones & Company, Inc. All Rights Reserved

This copy is for your personal, non-commercial use only. Distribution and use of this material are governed by our Subscriber Agreement and by copyright law. For
non-personal use or to order multiple copies, please contact Dow Jones Reprints at 1-800-843-0008 or visit www.djreprints.com.



